menu

Charity Travel

Charity Travel (CT) is een lange onafhankelijke reis rond de wereld, die avontuurlijk reizen met kleine charity-projecten verbindt. Het doel is, andere reizigers ertoe te bewegen, het voorbeeld te volgen. Charity Travel wil laten zien dat het vandaag de dag mogelijk is, grote bureaucratieën te vermijden en direct samen te werken met kleine charities ter plaatse, die onze hulp echt nodig hebben. De nadruk ligt bij het inspireren van zoveel mogelijk reizigers, door hen te laten zien dat charity spannend, cool en effectief tegelijk kan zijn.

Het reisproject vindt plaats tussen oktober 2009 en kerst 2010. CT begint in centraal-Azië, van Georgië naar Egypte. Aansluitend drie maanden Afrika. Eind februari gaat CT naar India, waar ik een maand blijf. Dan volgen Zuidoost-Azië en Oceanië. Australië in de zomer, korte pauze in Nieuw-Zeeland. Afsluitend helpt CT in Bolivia en Haïti en wordt het project tegen kerst 2010 afgesloten.

Ik heb contact opgenomen met een aantal betrouwbare charities, waarbij het internet, in het bijzonder de site couchsurfing.org, zeer nuttig is gebleken. De mogelijkheid om zo snel direct contact met betrouwbare charities te knopen was een decennia geleden ondenkbaar. Dit maakt het mogelijk, het plan uit te voeren zonder dat er geld naar dure administratie gaat.

Charity Travel bezoekt ongeveer twintig kleinere Charities in verschillende landen en continenten, en doneert hun een bedrag tussen 100 en 1000 USD. Hoe dat geld wordt ingezet, zullen we ter plaatse beslissen. Ik zal iedere charity individueel documenteren. Tijdens mijn verblijf werk ik vanzelfsprekend mee: constructie, koken, landbouw, en onderwijs.

Op deze manier hoop ik jonge reizigers te enthousiasmeren en ervoor te zorgen dat ze zelf zin in charity krijgen. Charity Travel toont aan hoe avontuurlijk reizen kan zijn wanneer het met hulpsprojecten voor de armsten wordt verbonden. Ik hoop, dat op een dag andere reizigers nog langere reizen zullen maken, nog dringendere humanitaire en ecologische projecten zullen ondersteunen en nog meer opwindende avonturen zullen beleven.

Een wezenlijk aspect van het project is media-aandacht, aangezien het succes van Charity Travel uiteindelijk van de bekendheidsgraad afhangt. Hoe meer kranten en tijdschriften over het project schrijven, deste meer reizigers het gaan doen. Ik geloof dat Charity Travel samen met hen daadwerkelijk iets kan verbeteren.


(download artikel als pdf)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...